Konferencja dla Klastrów Energii

Szanowni Państwo,
Zapraszamy do uczestnictwa w konferencji skierowanej do członków Klastrów Energii z całej Polski. Podczas konferencji poruszane będą tematy dotyczące funkcjonowania klastrów oraz ich przyszłości.
Prelegentami konferencji będą m.in. Ireneusz Zyska – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu, pełnomocnik rządu ds. odnawialnych źródeł energii, Daniel Raczkiewicz – doradca zarządu Grupy IEN.

Uczestnikami konferencji mogą być wyłącznie przedstawiciele pilotażowych klastrów energii. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, każdy klaster może oddelegować dwie osoby.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Organizatorzy zapewniają również bezpłatnie nocleg ze śniadaniem oraz obiad.
Konferencja odbędzie się w dniach 3-4.09.2020 w Dusznikach-Zdroju.
Ze względów organizacyjnych, szczegółowe miejsce konferencji zostanie wkrótce podane.
O uczestnictwie w konferencji decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia prosimy przesyłać na adres promocja@duszniki.pl do dnia 28.08.2020.

Osoba kontaktowa: Damian Bochnak – Kierownik Referatu Promocji Miasta, e-mail: promocja@duszniki.pl, tel. 665 133 444.

Program wydarzenia:

Program konferencji ,,Zielone Samorządy” w dniach 3-4.09.2020

3.09.2020

11:00 – Rejestracja
12:00 – Obiad
13:00 – Panel I Przyszłość klastrów energii w Polsce
Ireneusz Zyska – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu
14:30  – Przerwa kawowa
15:00 – Panel II – Możliwości rozwoju oraz bariery wstrzymujące rozwój geotermii w Polsce
Roman Kaczmarczyk – Burmistrz Lądka-Zdroju i dr Józef Fistek – hydrogeolog

4.09.2020

10:00 – Panel I Znaczenie i przyszłość elektromobilności w Polsce,
Michał Baranowski – Polskie Stowarzyszenie Elektromobilności
11:30Przerwa kawowa
12:00 – Panel II – Koncepcja gminy samowystarczalnej energetycznie
Daniel Raczkiewicz – doradca zarządu Grupy IEN
13:30  – Obiad – zakończenie

Start naborów do nowych programów dt. elektromobilności

Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ruszają z trzema nowymi programami dotyczącymi elektromobilności, skierowanymi do różnych beneficjentów, na łączną kwotę blisko 150 mln zł. Nabór wniosków do programów „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber” rozpocznie się 26 czerwca br.

Jak podkreślił minister klimatu Michał Kurtyka to kompleksowe wsparcie pomoże m.in. poprawić jakość powietrza, ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć poziom hałasu oraz zużycie energii i paliw w transporcie.

„Trwająca epidemia COVID-19 wymaga od nas rozpoczęcia poszukiwania takich rozwiązań, które pozwolą pobudzić gospodarkę. Mamy ambicje, by ożywienie gospodarcze wytyczało nowe ścieżki rozwoju i wzrostu, zielonego wzrostu, stąd tak duże wsparcie dla rozwoju elektromobilności. Szacujemy, że całkowity wpływ trzech naszych nowych programów na polską gospodarkę to ok. 700 mln zł” – powiedział minister klimatu Michał Kurtyka.

Warto przypomnieć, że „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber” stanowią część większego Planu Zielonych Inwestycji, który oferuje w 2020 r. całkowity dostępny budżet dofinansowania w wysokości ok. 7,8 mld zł a całkowity wpływ tych programów na gospodarkę to ponad 22 mld zł.

„W Ministerstwie Klimatu chcemy tworzyć warunki i różnego rodzaju zachęty do jeszcze szybszego rozwoju tego obszaru, dlatego m.in. przygotowaliśmy ułatwienia w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa” – zaznaczył wiceminister klimatu Ireneusz Zyska.

„Najwięcej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dopłaci do zakupu elektrycznych aut dostawczych (do 70 tys. zł) oraz taksówek (do 25 tys. zł), co przyniesie największy efekt ekologiczny, gdyż te auta mają największe przebiegi roczne. Narodowy Fundusz w piątek, 26 czerwca rozpocznie przyjmowanie wniosków od przedsiębiorców oraz osób fizycznych – wyłącznie w formie elektronicznej” – zapowiedział wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski.

Zielony samochód – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego

Celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza przez wsparcie zakupu pojazdów o napędzie wyłącznie elektrycznym wykorzystywanych do celów prywatnych. Do rozdysponowania jest 37,5 mln zł ze środków NFOŚiGW. Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15% kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r. Jest jeszcze jeden ważny warunek: cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł. Budżet nowego programu pozwoli na dofinansowanie zakupu 2 tys. elektrycznych aut.

Więcej informacji o programie

eVAN – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego

To 70 mln zł, które trafią do kieszeni przedsiębiorców zdecydowanych na zakup elektrycznych samochodów dostawczych (kategoria N1). W sumie będzie można dofinansować 1 tys. takich inwestycji. Przewidziano dotacje do 30% kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup/leasing pojazdów elektrycznych oraz do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na nabycie punktu ładowania o mocy do 22kW – kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 stycznia 2020 r.

Więcej informacji o programie

Koliber – taxi dobre dla klimatu (pilotaż)

Na ten program zarezerwowano 40 mln zł wsparcia na zakup/leasing 1 tys. elektrycznych taksówek (kategoria M1) oraz 1 tys. ładowarek domowych typu wall box. Pilotaż skierowany jest do mikro, małych lub średnich przedsiębiorców, posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20% kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczkę. Okres kwalifikowalności kosztów liczy się od 1 stycznia 2020 r.

Więcej informacji o programie

„Czyste Powietrze”: e-wnioski bez wychodzenia z domu

Zgodnie z zapowiedziami 10 czerwca 2020 r. uruchomiona została internetowa ścieżka składania wniosków o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”. E-wnioski są już dostępne w serwisie gov.pl.

Teraz bez wychodzenia z domu można starać się o dotację na wymianę kopciuchów i termomodernizację domu. Wystarczy wejść na: www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze, wypełnić wniosek, dołączyć do niego wymagane załączniki i podpisać go korzystając z podpisu zaufanego lub kwalifikowanego potwierdzającego tożsamość wnioskodawcy.

Dla tych, którzy nie mają profilu zaufanego, nadal funkcjonuje dotychczasowa ścieżka. Przy tej opcji należy zalogować się na Portalu Beneficjenta dostępnym na stronie internetowej właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Należy wypełnić wniosek, który po wydrukowaniu i podpisaniu, wraz z załącznikami, trzeba dostarczyć w wersji papierowej do WFOŚiGW lub gminy.

Jak odliczyć od podatku panele fotowoltaiczne i rozliczyć dotację z programu Mój Prąd

W tegorocznym zeznaniu podatkowym właściciele i współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą odpisać sobie wydatki poniesione na termomodernizację, w tym na zakup paneli fotowoltaicznych. Ten, kto wziął dotację z programu Mój Prąd także z ulgi termomodernizacyjnej skorzysta. Musi tylko pamiętać o kilku zasadach. Ulga termomodernizacyjna to nowe rozwiązanie, z którego można skorzystać w tym roku. To ulga odliczana od podstawy obliczenia podatku. Odlicza się wydatki poniesione na termomodernizację domu, w tym na panele fotowoltaiczne.  Odliczeniu podlegają wydatki poniesione od 1 stycznia 2019 r. Przedsięwzięcie musi zostać zakończone w ciągu 3 kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Komu przysługuje ulga?

Z ulgi mogą skorzystać osoby, które rozliczają swoje dochody według skali podatkowej, także ci, którzy stosują jednolitą stawkę podatkową (19 proc.) i ci, którzy opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Ulga przysługuje właścicielom i współwłaścicielom domów jednorodzinnych. Dotyczy to także przedsiębiorców – właścicieli domów jednorodzinnych wykorzystywanych do celów mieszkaniowych. Nie dotyczy najemców, ani osób, które dopiero budują dom, ani właścicieli budynków wielorodzinnych. Panele fotowoltaiczne nie muszą być na domu, ale też mogą być zamontowane, np. na garażu, budynku gospodarczym. Ważne, by panele fotowoltaiczne służy budynkowi mieszkalnemu.

Jaki formularz?

Ulgę termomodernizacyjną wykazujemy w załączniku podatkowym PIT-0. Załącznik ten dołączamy do deklaracji PIT-36, PIT-37, PIT36-L, PIT-28. W PIT-0 wpisujemy kwotę poniesionych wydatków.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki – liczy się data sprzedaży. Do zeznania podatkowego nie dołączamy faktur potwierdzających wydatki. Należy je natomiast przechowywać aż do przedawnienia zobowiązania podatkowego (za rok 2019 do końca 2025 r.).

Ile można odliczyć?

Do kosztów zalicza się poniesie wydatki na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z termomodernizacją i instalacją fotowoltaiczną. Odliczamy całą kwotę wydatków, ale nie może ona przekroczyć 53 tys. zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć. Jeśli podatnik ma kilka domów, w każdym z nich przeprowadzał termomodernizację czy instalował panele fotowoltaiczne, to limit nadal wynosi 53 tys. zł. Kwota 53 tys. zł przysługuje na każdego podatnika, który jest właścicielem lub współwłaścicielem domu jednorodzinnego. W przypadku małżonków na każdego przypada oddzielny limit – na każdego po 53 tys. zł. Podobnie jest w przypadku współwłaścicieli – na każdego przypada po 53 tys. zł ulgi termomodernizacyjnej. Niewykorzystana kwota nie przepada – można ją odliczyć w kolejnych 6 latach, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Jak rozliczyć dotację z programu Mój Prąd

A jeśli na mikroinstalację fotowoltaiczną podatnik wziął dotację z programu Mój Prąd? Z tego programu na mikroinstalacje fotowoltaiczne 2-10 kW w budynkach jednorodzinnych można dostać do 5 tys. zł. Program ogłoszono 23 lipca ubiegłego roku. Jest to data, od której liczą się poniesione wydatki.

Można skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej i jednocześnie wziąć dotację z programu Mój Prąd. Nie ma tylko możliwości odliczenia w PIT wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Dotyczy to też dotacji programu Mój Prąd.

Jeżeli właściciel mikroinstalacji, na którą wziął dotację z programu Mój Prąd, nie złożył jeszcze zeznania podatkowego, to dokonując rocznego rozliczenia pomniejsza kwotę wydatków z 2019 r. o otrzymaną dotację. Robi tak także wtedy, gdy dotację otrzymał już w 2020 r.

Czy konieczna jest korekta?

Jeżeli właściciel mikroinstalacji złożył już zeznanie podatkowe za 2019 r., a nie uwzględnił dotacji z programu Mój Prąd, którą otrzymał, to może złożyć korektę tego zeznania.

Źródło: https://wysokienapiecie.pl/27619-jak-odliczyc-od-podatku-panele-fotowoltaiczne-rozliczyc-dotacje-z-programu-moj-prad/?fbclid=IwAR2es5ORDZE3ZaKs5f7wTn-siQmcu1h1ijVdWVZ3A1voyTPGTfgzR3y3K-g